O mare parte din viață o petrecem la birou, timp în care este așteptat să fim productivi, creativi și sociabili. Deși de cele mai multe ori nu ne dăm seama, designul biroului nostru are un efect direct asupra modului în care gândim și ne simțim.
Deoarece este bine știut faptul că biroul joacă un rol crucial când vine vorba de productivitatea la locul de muncă, există o lungă dezbatere: birouri open space sau birouri închise?
Avantajele birourilor open space vs. birouri închise
Există, în egală măsură, avantaje și dezavantaje, este important să aflăm care sunt acestea și care sunt cele mai bune modalități de amenajare cu efect direct asupra productivității. Să aflăm mai multe în continuare!
Indiferent dacă ești angajat sau angajator, poți face schimbări pozitive în birouri pentru a ajuta pe toată lumea să se simtă mai fericită.
Oferindu-le angajaților șansa de a decora spațiul de la birou, îi va face să se simtă mai împliniți la locul de muncă, lucru care nu numai că va creea o cultură organizațională mai bună, dar va și salva bani! Angajații nefericiți sunt mai predispuși în a-și lua mai multe zile de concediu și a fi mai puțin productivi.
Avantaje și dezavantaje birouri open space
Zona de lucru deschisă are puterea de a rupe orice barieră între colegi, prin prisma lipsei pereților. Angajații lucrează într-un spațiu deschis, cu zone comune pentru dialog și întâlniri. Prin urmare, un birou open space aduce un plus când vine vorba de colaborare și comunicare între angajați, implicând și un cost mai redus pentru amenajare.
Iată câteva avantaje:
- comunicare: comunicarea continuă între angajați favorizează conversațiile spontane
- lipsa ierarhiei: absența unei zone închise creează atmosfera de egalitate
- eficiență în ceea ce privește costurile: costurile sunt mult mai reduse când vine vorba de amenajarea unui birou open space, comparativ cu un birou închis
- accesibilitate: toate departamentele pot fi accesate cu ușurință, pentru o flexibilitate optimă, facilitând inspirația și inovația
Și dezavantajele birourilor open space merită a fi menționate:
- zgomotul constant: un disconfort inevitabil și principalul dezavantaj care afectează concentrarea angajaților
- sentimentul de aglomerație: prezența prea multor persoane într-un spațiu deschis poate conduce la anxietate, conflict și neînțelegere, crescând nivelul de stres general
- lipsa intimității: angajații se pot simți expuși, urmăriți, pot chiar simți nevoia sa părăsească biroul pentru a-și termina munca
- răspândirea bolilor: dacă un membru de la birou se îmbolnăvește, există un risc major de răspândire a bolii, mai ales în cazul celor care lucrează în proximitate.
Avantaje și dezavantaje birouri închise
Birourile închise sau compartimentate pot oferi un spațiu de lucru linistit în activitatea angajaților. Să aflăm avantajele:
- productivitate îmbunătățită – reducând la minimum distragerea atenției, birourile închise permit angajaților să ducă la bun sfârșit sarcinile în mod rapid.
- intimitate – birourile închise oferă mai multă intimitate decât cele deschise. Similar și când ne referim la confidențialitate.
- o ierarhie bine definită – induc un sentiment mai clar al ierarhiei organizationale și pot produce o stimulare a angajatilor, managerii având propriul lor birou, separat.
Dezavantajele birourilor închise:
- izolarea de echipă – poate apărea sentimentul de înstrăinare și lipsa apartenenței la grup
- comunicare deficitară și interacțiune scăzută – angajații vor fi nevoiți să iasă din spațiul personal pentru a putea interacționa cu ceilalți colegi
- cost crescut – birourile închise pot fi mai scumpe, atât în ceea ce privește construirea, cât și întreținerea acestora
Având în vedere atât dezavantajele, cât și avantajele celor două tipuri de amenajare a birourilor, soluția ar putea fi o compartimentare strategică. Indiferent în ce tip de birou lucrezi, mai jos vei putea regăsi 5 metode ingenioase prin care îți poți decora spațiul, pentru resurse nelimitate de creativitate.
Inspirație în decorarea birourilor open space sau închise, într-un mod ingenios
În general, împărțirea unei echipe în spații diferite de lucru poate împiedica performanța. Apropierea poate aduce plus valoarea în ceea ce privește colaborarea și creativitatea.
Totuși, pentru angajații ce preferă spațiile liniștite pentru a lucra sau au nevoie de intimitate pentru a duce la bun sfârșit o anumită sarcină, este importantă existența unei încăperi de refugiu. Acestea sunt necesare pentru ca fiecare să-și poată încărca bateriile. Descoperă câteva idei:
Pentru a o obține o cultură cât mai sociabilă la locul de muncă și pentru o echipă fericită, află care sunt modurile cele mai sănătoase de amenajare pentru a spori productivitatea:
Păstrează biroul curat și funcțional
Nu aglomera spațiul cu prea multe lucruri. Păstrează suprafețele și spațiile curate. Evită dezordinea, hârtiile și grămezile de documente
În același timp, asigură-te că spațiul este ergonomic și că îți este ușor să intri și să iei loc, similar și în cazul în care este necesar să prezinți ceva unui coleg de la biroul tău!
Transformă biroul într-un loc sănătos cu ajutorul plantelor
Ce modalitate mai bună de a decora în mod natural, dacă nu cu ajutorul plantelor verzi? Acestea au dublu scop: înfrumusețează biroul și accentuează beneficiile asupra calității aerului la locul de muncă.
Plantele fac minuni în acest sens: iedera diavolului, aloe vera și planta de jad. Toate sunt opțiuni perfecte, elimină cu ușurință toxinele din aer și sunt ușor de îngrijit. În plus, acestea fac o treabă foarte bună chiar și în lipsa unei surse de lumină eficientă.
Orice plantă ai alege, aceasta va purifica și va face ca spațiul să se resimtă relaxat și confortabil, un loc în care poți munci eficient.
Luminează biroul în mod corespunzător
Iluminatul artificial are potențialul de a fi mult prea aspru și neprimitor. Ideal ar fi ca biroul să beneficieze de ferestre mari prin care lumina poate pătrunde! Cu toatea acestea, dacă spațiul nu este suficient de iluminat, optează pentru o lampă de birou, cu lumină caldă.
Umple pereții cu artă – tablouri motivationale
Tablourile pot reprezenta citate inspiraționale care vor motiva întreaga echipă. Tablourile motivaționale de la pepanza.ro sunt o modalitate minunată de a face spațiul mai personal și mai atractiv, dar să în același timp profesional. Privește următoarele tablouri motivationale pentru un plus de energie pozitivă și productivitate:
Accesorizează spațiul personal într-un mod cât mai plăcut
Adaugă obiecte funcționale, dar și personalizate, conform stilului și gusturilor tale. Uite ce ai putea folosi:
- o cană personalizată cu un lucru pe care îl iubești, perfectă pentru a savura o ceașcă de cafea sau de ceai la birou
- un mic șevalet de birou cu un tablou personalizat
- borcan vintage pentru pixuri și creioane, perfecte pentru inspirația de moment
- o mică plantă de birou, cu ghiveci în culoarea ta favorită, care te va înveseli la prima vedere
- un coș împletit, texturat, în care poți depozita lucrurile pe care nu le dorești expuse pe birou
Într-un final, indiferent ce tip de decorare vei alege pentru biroul tău open space sau închis, dacă urmezi sfaturile noastre nu vei da greș! Nu uita că plantele, modalitatea de iluminare și găsirea unui spațiu comun de lucru reprezintă pașii care pot ajuta în menținerea productivității și fericirii la locul de muncă.
Surse foto: Freepik, Pinterest